22 december 2021

Open brief V: het bos door de bomen zien (met STARLING)!

Beste STARLING‘ers,

hopelijk gaat alles goed met jullie. Bij ons is het in elk geval een gezellige drukte op kantoor. We hebben ondertussen al heel wat vertrekken achter de rug, naar alle uithoeken van Europa en de wereld. Het is zeker wat wennen voor ons met veel extra uitzoekwerk … Maar we zijn vooral dankbaar en blij om jullie terug op reis te kunnen sturen (en jullie zalige foto’s en reacties achteraf te zien)! Het is niet eenvoudig om alles te bolwerken op kantoor en langzaam maar zeker komen we handen tekort. Extra hulp gaan we dus zeker nodig hebben. Anderzijds willen we voorzichtig zijn met nieuwe stappen te nemen. Het wordt de komende tijd daarom een zoektocht naar een nieuw evenwicht waar we hopelijk kunnen rekenen op jullie begrip.

Zowel de natuurreizen, fotografiereizen als expeditiecruises hernemen nu volop. Ook meer en meer mensen vinden de weg naar ons voor hun reis op maat! Dat is fijn. Spanje, Bulgarije, Litouwen, Slovenië, Frankrijk, Italië, Polen, … maar ook Kenia, Costa Rica, India, Zuid-Afrika, Colombia, Oman, Sri Lanka, Botswana, … werden allemaal de afgelopen weken georganiseerd voor jullie. Nu de meesten onder ons gevaccineerd zijn, is veel weer mogelijk. Uiteraard houden we continu rekening met de evoluties, lokale situaties en restricties.

Sfeerbeeld van de Brenne reis 2021 in samenwerking met Landschap vzw © Walther de Munter

We geloven heel sterk dat het reizen terug perfect mogelijk is. We hebben dit ondertussen al uitvoerig getest en bewezen. Omdat we heel wat vragen krijgen, willen we graag jullie vragen, op een rijtje zetten.

NOOT: wist je dat er op onze site een uitgebreide vraag en antwoord / veelgestelde vragen pagina is?

Hoe is het met corona?

Letterlijk de vraag die we het meeste krijgen. Eerlijk? Wij met STARLING hebben echt geen flauw idee hoe het is of zit met corona 🙂 Het is dus een vraag waar we niet op kunnen antwoorden.

Wens je informatie over corona en reizen, dan zijn dit handige websites:

Als je je informeert, lees alles goed aandachtig. Het is niet altijd even duidelijk of eenvoudig om de juiste regels te achterhalen, maar alles staat hier wel correct gecommuniceerd.

VOOR DE REIS

Hoe schatten jullie de doorgang in van een/mijn reis (lange termijn)?

Niemand kan eigenlijk voorspellen of een reis kan doorgaan. We hebben pas 100% zekerheid, na afloop van de reis. Wanneer en hoe we beslissen of een reis zal doorgaan, lees je verder. We merken momenteel dat we evolueren naar een wereld waarin reizen naar elke uithoek van de wereld, opnieuw mogelijk is. We zijn voorzichtig en alert, maar het is zeker wel mogelijk. We evolueren naar een nieuw tijdperk, het reizen na corona. Er zijn uitzonderingen van landen waar je momenteel niet naartoe kan reizen, maar het zijn er steeds minder en minder.

Wil je graag informatie over de bestemming van jouw geplande reis en de restricties die er gelden? Dan adviseren we om de websites van buitenlandse zaken te raadplegen. Google even ‘buitenlandse zaken + *LAND*’. Je komt dan hier (BE) of hier (NL) terecht, waar je alle informatie kan vinden over de desbetreffende bestemming. Alle informatie die je hier vindt, is heel up to date!

TIP: als je reist, vergeet zeker niet te checken welke reisdocumenten (BE) en reisdocumenten (NL) je nodig hebt want dit staat los van de reisadviezen! Vergeet ook niet te informeren bij de reiskliniek (BE) of reiskliniek (NL) in je buurt, voor de klassieke inentingen.

Tot wanneer kan ik inschrijven?

Sommige reislustigen onder jullie twijfelen om zich in te schrijven door de corona-situatie. Dat begrijpen we natuurlijk. Toch zijn we van mening dat we bij STARLING op een heel klantvriendelijke manier met jouw boeking en jouw reis omspringen. We bekijken op een doordachte manier of het reizen mogelijk is.

Als we veilig (wij kunnen het ons niet veroorloven onverantwoorde beslissingen te nemen) en zonder noemenswaardige restricties kunnen reizen (we stellen onszelf steeds in de plaats van onze reizigers), dan kunnen we vertrekken en bezorgen we jou de tijd van je leven! Zo stuurden we de afgelopen maanden al tientallen STARLING’ers veilig op reis. STARLING-fans die zonder twijfel opnieuw zouden vertrekken met wat ze nu weten. Indien niet haalbaar (bv. door een lange quarantaine), dan sturen we er nog steeds op aan om niet zelf te annuleren maar ons te laten annuleren. Op deze manier heb jij recht op een terugbetaling!

Hoe meer je op voorhand inschrijft voor een reis, hoe beter we alles voor jou kunnen organiseren en hoe meer kans dat de reis effectief zal doorgaan. Zo kunnen we de reservaties van de hotels en gidsen tijdig bevestigen en bouwen we een sterke band op met onze lokale contacten. Zij kunnen nu alle hoop extra goed gebruiken. Wanneer we ruim op tijd vermoeden dat een reis niet zal kunnen doorgaan wegens te weinig inschrijvingen, gebeurt het wel eens dat we de reis vroegtijdig verschuiven naar volgend jaar. We krijgen dan vaak onmiddellijk de vraag van geïnteresseerden waarom de reis plots niet meer te boeken is… Hadden we dát geweten!

Heb je zin om je in te schrijven maar twijfel je? Laat het ons weten via telefoon of mail. Dan noteren we je interesse in potlood en contacteren we je op een strategisch moment. Ken je ons nog niet goed en wil je weten hoe we werken? Kijk dan zeker eens naar onze open brieven op onze blog. We proberen met STARLING telkens opnieuw te zoeken naar een heel klantvriendelijke oplossing.

Op trip in de Masai Mara, Kenia 2021! Dit jaar organiseerden we 5 reizen (4 op maat en 1 groepsreis) naar deze sublieme bestemming. © Pieter-Jan D’Hondt

Wanneer beslissen jullie of een reis kan doorgaan?

Het moet gezegd zijn dat we de afgelopen maanden soms tot vrij kort voor vertrek hebben gewacht om écht definitief te beslissen. We proberen onze communicatie op te starten 8 weken voor vertrek. Ziet het er absoluut niet goed uit (Nieuw-Zeeland laat bv. geen toerisme toe tot eind april 2022), dan is het makkelijk voor ons om te beslissen. Ziet het er goed uit, dan is het moeilijker om te beslissen en wachten we liever even af, tot we wat meer zekerheid hebben. Sommige landen zijn heel stabiel om naar te reizen (ook in tijden van corona), andere wat minder. Onze uitgebreide ervaring komt hier goed van pas! We proberen ten laatste +/- 4 weken voor vertrek te beslissen en zijn volgens onze algemene voorwaarden verplicht te beslissen 21 kalenderdagen voor vertrek. Vertrouw op onze expertise en manier van werken.

NOOT: we merken de afgelopen maanden heel sterk dat veel van onze mails niet terecht komen. Vooral bij skynet/hotmail/telenet zijn er problemen. Onze mails komen dan vaak terecht in jouw ongewenste mail. Controleer dus zeker regelmatig je spam/ongewenste mail als je niet onmiddellijk antwoord krijgt of een mail van ons verwacht!

Wat moet ik in orde brengen voor vertrek?

Een vraag die we al deels hebben beantwoord bij de tweede vraag. Je dient je te wenden tot de websites van buitenlandse zaken door ‘buitenlandse zaken + *LAND*’ te googelen.

Veel hangt af van het feit of je al dan niet gevaccineerd bent. Ben je gevaccineerd, dan is reizen meestal heel goed mogelijk. In Europa is er voor gevaccineerde reizigers vrij verkeer zonder al teveel restricties. Jouw vaccinatiebewijs is uiteraard essentieel (corona vaccinatiebewijs BE en corona vaccinatiebewijs NL). Voor landen buiten Europa wordt er soms een extra PCR-test voor vertrek gevraagd (niet altijd!), naast enkele administratieve handelingen. STARLING helpt jullie hier nauwgezet met het informeren en in orde brengen van jullie papieren.

NOOT: wanneer een lange quarantaine wordt opgelegd door het land waar we naar reizen, dan beslist STARLING om de reis te annuleren. In dat geval heb je als reiziger recht op een terugbetaling van jouw betaalde bedrag (zie Open Brief II, laat ons annuleren!). We beslissen dit ten laatste ongeveer 4 weken voor vertrek. Voor een korte quarantaine kan in onderling overleg en bij akkoord van de deelnemers, beslist worden de reis toch te laten doorgaan.

Een reis op maat naar Spanje, zomer 2021. © Billy Herman

Wanneer krijgen we alle (essentiële) informatie?

Doordat we het gegarandeerd vertrek iets later beslissen dan gebruikelijk, betekent dit ook dat onze communicatie momenteel wat later komt dan wat jullie van ons gewoon zijn. We communiceren de essentiële** informatie ongeveer 4 – 6 weken voor vertrek. Voor sommige landen buiten Europa zullen we onze essentiële communicatie eerder opstarten (bv. Rusland), voor andere landen (bv. Costa Rica) kan de communicatie gerust wat wachten omdat alles heel eenvoudig is. We zetten netjes alle informatie voor jou op een rij in een mail. Indien nodig maken we een handleiding waar je stap per stap kan mee volgen wat je moet doen. Het heeft geen zin deze informatie vroegtijdig te communiceren. Vertrouw op ons dat we jullie de nodige informatie tijdig zullen bezorgen.

Ongeveer 2 – 3 weken voor vertrek volgt dan de inhoudelijke informatie zoals reisschema, kledij, vluchten, afspraakplaats op de luchthaven, etc. We zijn ons degelijk bewust dat dit soms kort voor vertrek is en werken er aan om hier verandering in te brengen. We rekenen hier op jullie begrip.

** Met essentiële communicatie bedoelen we het papierwerk dat zéker in orde moet zijn om te kunnen reizen: vaccinatiebewijs, PCR-test plannen, documenten in orde brengen, etc. Je vindt deze informatie terug op de websites van buitenlandse zaken.

Boeken jullie de vluchten en wanneer boeken jullie?

Een vraag die we vaak krijgen, boeken wij de de vluchten? Ja, dat doen wij zeker! Voor afreis zullen we jou altijd (geen uitzondering!) een voorstel doen voor de vluchten. Je bent dan nog steeds vrij de vluchten via ons te boeken of op eigen kracht.

We zoeken naar een goede balans om de vluchten zeker niet te vroeg te boeken (… je weet maar nooit), maar ook niet te laat. Met onze ervaring zijn we ervan overtuigd dat we hier meestal de juiste keuzes zullen maken. We rekenen erop dat jullie ons hierin vertrouwen. We wachten vaak met het boeken van jullie vluchten tot enkele weken voor vertrek en merken dat dit goed werkt. We merken tevens dat wachten tot kort voor vertrek meestal geen significante impact heeft op de prijs behalve wanneer jouw reis in een vakantie valt. Het tijdig boeken van de vluchten is dan sterk aangeraden.

Wens je toch eerder je vluchten te boeken dan het moment dat wij voorstellen, dat kan. Kijk wel eerst op de website of de reis gegarandeerd/volzet is of voldoende deelnemers heeft (zie vak onderaan met de prijzen). Stuur ons eerst even de vluchten door voor je boekt (naar contact@starlingreizen.be) zodat we kunnen controleren of alles klopt.

Heb je nog een openstaand bedrag bij ons van een vlucht die was gepland in 2020? Dan wordt dit bedrag natuurlijk gebruikt voor het boeken van nieuwe vluchten. Het kan ook zijn dat we jouw betaling voor jouw vlucht in 2020, spontaan gaan terugbetalen (mits een administratieve kost die door de luchtvaartmaatschappij werd ingehouden). Zijn de vluchten inclusief aan de reis, dan is dit natuurlijk allemaal niet relevant voor jou!

Wanneer moet ik mijn saldo betalen?

Op elke bestelbon staat een betalingstermijn. We vragen om de betalingstermijnen te respecteren. Momenteel zijn we flexibel als er twijfel bestaat over de doorgang van jouw reis. Soms wordt de termijn voor het betalen van het saldo daarom in onderling overleg overschreden. Twijfel je? Contacteer ons dan zeker via mail.

LET OP: de betaling van het voorschot dient steeds correct te gebeuren. Ontvangen we de betaling van het voorschot niet binnen de opgelegde termijn, dan vervalt jouw inschrijving.

Onze groep in Slovenië, drijfhuttenreis 2021. © Yves Adams

Kan ik de reis ruim op voorhand opschuiven of annuleren?

Heb je een reis gepland maar wil je annuleren, dan verwijzen we naar onze algemene voorwaarden. ‘Zomaar’ het kosteloos annuleren van jouw geplande reis, laten we niet toe. Dat zou ook niet werkbaar zijn voor ons. Indien haalbare kaart en ruim voor afreis gecommuniceerd (> 9 maanden voor vertrek), dan kunnen we jouw boeking mogelijks omzetten in een andere boeking voor een andere reis van dezelfde orde. Elk dossier is anders en behandelen we persoonlijk.

Een tweede optie is dat je zelf een andere reiziger zoekt om jouw plaats in te vullen. Dit staat beschreven in onze algemene voorwaarden en is wettelijk. Een annulering is nooit aangenaam voor geen enkele partij maar we proberen steeds op een respectvolle manier te zoeken naar een goede oplossing.

Ik moet annuleren door corona, wat nu?

Steeds opnieuw zullen we verwijzen naar onze algemene voorwaarden. Indien we afwijken van onze algemene voorwaarden, dan is dit altijd in het voordeel van de reiziger.

Kan ik mij verzekeren voor mijn reis (in geval van corona)?

Meer dan ooit adviseren we nu aan onze reizigers om een annuleringsverzekering te overwegen. Heb je al een reis bij ons geboekt in de toekomst maar heb je nog geen (goede) annuleringsverzekering? Ga dan zeker eens ten rade bij onze gespecialiseerde partner Lycke&Vanhuffel (info@lyckevanhuffel.be). Ben je van plan om te boeken, informeer dan naar de voorwaarden bij hen.

Algemene informatie over de verzekeringen vind je hier en via google vind je snel informatie over verzekeringen omtrent corona (bv. VAB reisverzekering corona).

Belangrijk: inlichtingen over verzekeringen en boekingen van verzekeringen lopen niet meer rechtstreeks via ons.

Een reisbijstandsverzekering is verplicht en in deze tijden niet iets om achterwege te laten. Zorg zeker dat dit in orde is!

Wat als mijn reis moet worden uitgesteld door Corona?

Het gebeurt steeds minder en minder dat jouw reis wordt uitgesteld omwille van corona. Als het gebeurt, dan werken we nog steeds op dezelfde manier als van bij het begin van de crisis (en zoals beschreven in Open Brief II, laat ons annuleren!). Laat het initiatief aan ons zodat je het recht hebt op een terugbetaling van jouw reis. Uiteraard hopen we dat je jouw inschrijving zal overzetten naar een volgende afreis maar weet dus goed wat jouw (Europese) rechten zijn! Het is ook steeds fijn om rekening te houden met of te vragen naar een Plan B. Zo hebben we een groepsreis naar Papoea omgeleid naar Costa Rica en kozen deelnemers ervoor hun reis naar Georgië om te boeken naar Bulgarije of Litouwen.

OP REIS

Hoe is het ter plaatse?

Van bij de start van de crisis zijn we met enkele medewerkers van het STARLING-team, bewust blijven reizen. Deze keuze heeft er toe geleid dat we essentiële ervaring konden verzamelen om jullie uiteindelijk veilig op pad te sturen.

Het viel ons sterk op dat er in veel landen strenger met de basisregels werd (én wordt!) omgegaan dan hier (zeker in vergelijking met onze zomer). Vaak heb je op reis een veiliger gevoel dan hier. Sterker zelfs, het is zelfs veiliger dan hier aangezien onze reizen bijna steeds weg zijn van alles en iedereen, midden in de natuur. Je komt als reiziger maar heel zelden in contact met andere mensen.

De standaard sanitaire regels zijn:

  • veel handhygiëne
  • het dragen van mondmaskers in gesloten ruimtes
  • afstand bewaren

Wat als ik corona krijg ter plaatse?

Wij zijn van het principe, we lossen problemen op wanneer ze zich stellen. Jullie reizigers zijn voor ons het allerbelangrijkste! Als dit probleem zich zou stellen, dan zoeken we naar de best mogelijke oplossing en gaan we jou helpen van begin tot einde.

NOOT: wanneer je inschrijft bij ons, dan is een reisbijstandsverzekering verplicht. Heb je die niet via ons (verzekeringskantoor Lycke&Vanhuffel) geboekt, zorg er dan zeker voor dat dit in orde is. Reisbijstand zorgt ervoor dat medische kosten in het buitenland gedekt zijn.

Onze groep vogelkijkers in Helgoland, Duitsland 2021. © Noé Terorde

NA DE REIS

Wat moet ik doen om terug te reizen/bij terugreis?

Voor afreis communiceren we de stappen die je dient te ondernemen om terug naar huis te reizen. Geen zorgen, we laten je niet in de steek. Ook niet na de reis.

Wanneer je terug reist naar België of Nederland, dien je rekening te houden met verschillende regels. De inreisregels vind je hier BE en hier NL. Als je terugreist van binnen de Schengen-zone naar België of Nederland, volstaat een vaccinatiebewijs en dien je ook een PLF (BE) of gezondheidsverklaring (NL) in te vullen. Tegenwoordig kun je dit allemaal ruim voor afreis al in orde brengen! Een eitje…

Reis je terug van buiten de Schengen-zone naar België of Nederland, dan zijn de regels verschillend. Soms eenvoudig, soms wat complexer maar niet onoverkomelijk. Voor terugreis naar België dien je meestal een PCR-test te plannen op de dag dat je thuis komt. Je mag direct uit quarantaine als de test negatief is (normaal gezien binnen de 24u). Voor terugreis naar Nederland (ook wanneer Belgische reizigers via Amsterdam terug reizen), is momenteel (28/12/2021) meestal een PCR-test nodig vooraleer je het vliegtuig op stapt. Dit is uiteraard iets wat wij helpen organiseren voor jou in het land waar je reist (en waar we ondertussen al heel wat ervaring mee hebben).

Alle info over corona-virus BE en corona-virus NL.

LET OP: de regels wijzigen soms! We adviseren daarom samen met ons de regels op te volgen.

NOOT: wanneer een lange quarantaine wordt opgelegd bij thuiskomst, dan bekijken we samen hoe we omgaan met een eventuele annulering. We begrijpen dat een lange quarantaine niet altijd voor iedereen mogelijk is. Uiteraard zullen we ook hier zoeken naar een klantvriendelijke oplossing. We hopen hier op wederzijds respect en begrip.

 

EN DAN NU… NAGENIETEN!

 

We zijn ons bewust dat het een hele boterham is! Maar het is doenbaar, zeker met onze hulp erbij. En uiteindelijk is het dat beetje ongemak (bv. PCR-test) en het (beetje) extra administratief werk, meer dan waard!

De beelden en belevenissen die je ziet in dit bericht, illustreren wat er de afgelopen weken en maanden allemaal is mogelijk geweest. Sta zelf op de Afrikaanse savanne oog in oog met een troep leeuwen, zie jouw droomvogelsoorten in Gambia of Oman, geniet van een zonsondergang of voel de grond onder je voeten daveren van een uitbarstende vulkaan! Het is allemaal mogelijk en geeft je ongetwijfeld positieve herinneringen voor het leven…

Langs deze weg willen we jullie allemaal, in het bijzonder onze actieve reizigers, nog eens extra bedanken voor het vertrouwen in ons en onze werking. Zonder jullie zou het allemaal niet mogelijk zijn geweest. We wensen jullie prettige feesten, het allerbeste en een mooi en bijzonder 2022 toe. We hopen om jullie in 2022 opnieuw op pad te mogen sturen.

Belangrijk om in de verf te zetten zijn onze gidsen. Zonder onze gidsen zou jullie droomreis niet mogelijk zijn (geweest). Zij vormen de ruggengraat van STARLING. Merci gidsen!

Tot slot richt ik me graag nog eens persoonlijk tot mijn zus en mijn vriendin Siska. Zonder deze twee sterke madammen aan mijn zij zou het onmogelijk zijn alles te bolwerken. Merci!

Warme groeten en hopelijk tot op één van onze droomreizen,

Billy en het STARLING-team

Alle beelden op onze website zijn eigen werk en gemaakt door onze deelnemers en gidsen. Wat je ziet geeft dus een realistisch beeld van wat jij zelf kan zien, beleven en fotograferen op onze reizen.