27 november 2017

Fotoverslag: Paradijselijke vogelreis naar West-Papoea 2017

Eind juli 2017 ging de tweede STARLING-reis naar West-Papoea van start. Een droombestemming die op de bucketlist van veel wereldvogelaars staat. STARLING-gids van dienst was de immer enthousiaste Geert Beckers, die we intussen al Papoea-expert kunnen noemen. Twee lokale gidsen van Birding Indonesia vervoegden het team. Samen stonden ze garant voor een topbelevenis.

Net als op de eerste Papoea-trip, reisden we met een evenwichtige mix van drie Vlamingen en vier Nederlanders. De Nederlanders vertrokken vanuit Schiphol en in Istanbul maakte de groep kennis met elkaar. In Jakarta ontmoetten we onze twee extra begeleiders van Birding Indonesia. Zij vergezelden ons de volgende weken om alles in goede banen te leiden. Nu de groep compleet was, stapten we op een nachtvlucht naar Jayapura, het avontuur tegemoet!

Onze eerste ochtend keken we uiteraard meteen vogels! Rond het meer van Sentani spotten we leuke soorten als grand munia, pheasant coucal, crimson finch en vele andere. Een veelbelovende opwarmer voor we naar het dorpje Nimbokrang trokken, waar we vijf dagen zouden verblijven en verschillende types laaglandregenwoud bezochten. Gids Jamil was ronduit uitmuntend, met zijn perfecte kennis van de regio en de doelsoorten die er leven.

Paradijsvogelshow bij het ochtendgloren

De eerste ochtend in Nimbokrang was een binnenkomer van formaat. Voor dag en dauw werden we doorheen het regenwoud geleid om bij zonsopgang aan te komen bij een plek waar we de mysterieuze lesser bird of paradise zouden zien baltsen in de ochtendzon. We kregen een ongelooflijke show te zien van twee mannetjes en een komen en gaan van vrouwtjes die de danskunsten kwamen inspecteren en die, net als wij, zeer onder de indruk waren.

Dezelfde ochtend had daarbovenop nog wat geschenkjes in petto: een volwassen mannetje king bird of paradise, één van de mooiste vogels op de planeet, de endemische en range restricted pale billed sicklebill en de uiterst zeldzame blue black kingfisher, de wenssoort van deelnemer Silas. Na een lekkere lunch en korte siësta bezochten we een ander stuk regenwoud en hadden we een fantastische waarneming van shovel billed kingfisher en een New Guinea death adder die doodleuk op ons pad lag en niet van plan was om uit de weg te gaan.

Met onze fijne groep hanteerden we de volgende dagen een aantal verschillende technieken om zoveel mogelijk mooie en typische soorten van deze regio waar te nemen.

Tijdens heel ons verblijf in Nimbokrang hebben we twee comfortabele auto’s met chauffeur te onzer beschikking om zo flexibel mogelijk de beste keuzes te kunnen maken.

Op die manier slagen we erin om nog drie extra paradijsvogels te zien: op twee locaties baltsende mannetje twelve-wired bird of paradise, tal van glossy mantled manucodes en na wat sluipwerk een mannetje magnificent riflebird. Andere hoogtepunten waren de bijzonder mooie en kleurrijke waarnemingen van de smurfblauwe blue jewel-babbler, de appelblauwe Salvadoris fig parrot, de buff faced pygmy parrot die maar zo groot is als een goudhaantje, Papuan pittaPapuan hawk-owlGurney’s eagleblack butcherbirdsooty thicket fantail en zo kan ik nog even doorgaan.

Ballerinadans en droomsoorten vinden

Vanuit Jayapura nemen we een binnenlandse vlucht naar de stad Manokwari op het Vogelkopschiereiland. We doen er grote inkopen om met twee grote jeeps vol proviand voor de komende week naar onze eindbestemming te rijden, diep in het afgelegen Arfak gebergte. Ondanks de afgelegen plek zijn er nog twee andere (grote) groepen reizigers in het bergdorpje Sioubri. We besluiten om de dag nadien onmiddellijk aan de trekking te beginnen naar de hogere delen van het Arfak gebergte. Een bewuste keuze om  te voorkomen dat we met de andere groepen moeten kamperen en flexibel moeten zijn in het gebruik van de verschillende hides die Zeth gebouwd heeft.

Ons opzet lukt: we bewonderen vanop de eerste rij een mannetje Western parotia die zijn befaamde ballerina dans voor ons doet, de anderhalve meter grote black sicklebillmagnificent bird of paradise en de bizarre Vogelkop bowerbird.

De trekking is bij momenten fysiek zwaar, maar met drie begeleiders konden we steeds inspelen op het tempo en de wensen van de zeven deelnemers.

Ook buiten de hides is onze tijd in het Arfak gebergte bijzonder succesvol. We vinden vrij makkelijk de zeldzame Arfak astrapia en long tailed paradigalla. De mountain- en feline owlet nightjar stonden bovenaan het verlanglijstje van deelnemer Alex en worden bijzonder gesmaakt.

Achtervolging met de jeep

We kunnen nog enkele indrukwekkend mooie waarnemingen toevoegen aan ons lijstje: spotted jewel-babbler, een mannetje masked bowerbird, een vrouwtje wattled brush turkeylogrunnergoldenface, metallic pigeonPapuan lorikeetsgarnet-, white faced- en smoky robins en tot slot nog twee heel bijzondere Vogelkop endemen: white striped forest rail en … grey banded mannekins.

Hoe deze laatste waarneming in z’n werk ging? Net voor ons vertrek verschenen op het internet de eerste foto’s van de grey banded mannekins. Dat wekt onze nieuwsgierigheid en na research besluiten we ter plekke om een jeep te huren en een kans te wagen om deze soort te vinden in de hoge regionen van het Arfak gebergte. Het wordt een uitdagende rit in een adembenemend landschap en uiteindelijk komen we in geschikt biotoop voor de soort. Kort daarna hebben we een mooie groep mannakins in het vizier. De sfeer in de groep is ronduit euforisch!

Jacht op een kroonduif

Vanuit Manokwari nemen we vervolgens een korte vlucht naar de havenstad Sorong van waaruit we de ferry nemen naar het eiland Waigeo, één van de Raja Ampat eilanden. De zee heeft enkele leuke verrassingen in petto met naast talrijke fregatvogels en grote groepen Indian bottle nosed dolphins, de white tailed tropicbird, wilson’s petrel, sooty tern en verschillende Matsudeira’s stormpetrels.

Het eiland is een mooie afsluiter voor de reis waarbij we slapen aan hagelwitte stranden en snorkelen boven prachtige koralen. Een welkome afwisseling!

Ook het regenwoud heeft nog een hele rits mooie waarnemingen voor ons in petto. Naast de twee Raja Ampat endemische paradijsvogels Wilson’s bird of paradise en red bird of paradise hebben we topwaarnemingen van de mooie palm cackatoos, black lorries, lowland peltops, common paradise kingfisher, white eared catbird, dusky scrubfowl en een Waigeo brush turkey! Een groepje van de indrukwekkende Western crowned pigeon, de grootste duiven op onze planeet, zorgen voor de nodige spanning.

Deelnemer Alex en lokale gids Mehd tonen ons prachtige beelden van drie kroonduiven die hun tot op enkele meters benaderden. Na goede instructies gaat de rest van de groep op ‘jacht’. We splitsen ons op en een groot deel van de groep vind het drietal terug, net voor ze tegen een steile helling verdwijnen in het regenwoud. Voor de rest van de groep ziet het er dus een verloren zaak uit … maar bij STARLING geven we nooit op! Deelnemer Silas en gids Geert blijven zoeken in het juiste biotoop en vinden uiteindelijk twee andere kroonduiven. Moe maar voldaan zien we de rest van de groep terug bij het strand, waar we toosten met een verse kokosnoot!

Alle beelden op onze website zijn eigen werk en gemaakt door onze deelnemers en gidsen. Wat je ziet geeft dus een realistisch beeld van wat jij zelf kan zien, beleven en fotograferen op onze reizen.

De kennis van Geert, en dan vooral van vogelgeluiden, is onovertroffen goed en was van reuze belang. Hij heeft bovendien een geduldige, vriendelijke & stijlvolle omgang met iedereen.

De reis voldeed ruimschoots aan de verwachtingen!