Weekend op maat naar Nederland: een verslag!

Een weekendje op stap met een vriendengroep, je organisatie of natuurvereniging? Een heus familieweekend in de natuur? STARLING regelt het tot in de puntjes! Lees ter inspiratie dit verslagje van een vierdaagse die we in het voorjaar van 2016 organiseerden voor Natuurpunt afdeling Netebronnen.

De STARLING-touch

Ons ultieme doel bij uitstappen op maat is het de deelnemers zo comfortabel mogelijk maken, zodat iedereen ten volle kan genieten. Niemand hoeft zich zorgen te maken over timing, afspraken, reservaties of maaltijden. Het enige wat je hoeft te doen is ten volle genieten van de natuur.

Bij deze vierdaagse zorgde STARLING voor:

• suggestie bestemming - we kennen wel enkele goeie plekken ;)
  • selectie en reservatie van hoogkwalitatieve accomodatie
  • planning dagindeling volgens de interesses van de deelnemers
  • reservatie van heerlijke maaltijden
  • organisatie en reservatie van de boottocht
  • fulltime natuurgids en timekeeper

Vierdaagse naar Weerribben in Nederland

We suggereerden voor deze trip op maat Nederland als bestemming, meer bepaald natuurgebied Weerribben. Dit gebied moet één van de meest authentieke streken van de Benelux zijn, waar de ambacht van het rietsnijden hand in hand floreert met topnatuur en biodiversiteit. Kortom, het gebied heeft alle ingrediënten voor een fantastisch weekend.

Een verslag door Natuurpunt Netebronnen:

De eerste avond in Weerribben wachtte onze enthousisaste gids ons op: Billy Herman van reisorganisatie Starling. We waren (opnieuw!) in goede handen.

We startten met een avondexcursie naar de Weerribben Wetering. Het was heel koud, maar we kregen een mooi wijds landschap te zien met een kolonie Kokmeeuwen, een immense grote zwerm Spreeuwen (starlings ;)). We hoorden het trillen van de Sprinkhaanzanger en de Snor,  het hoempen van de Roerdomp en ergens verder weg de roep van een zeldzaam Klein Waterhoen. Een magische start van wat een wondermooi weekend zou worden.

Dag 2: vroegochtendwandeling, boottochtje en op stap

Het Nationaal park Weerribben-De Wieden is het grootste laagveenmoeras van West-Europa. Het is een oase van rust en ruimte voor vele dieren en planten. Door een gericht maaibeheer van de hooilanden bloeien er elk jaar prachtige bloemen, zoals Dotterbloem, Echte Koekoeksbloem, Grote Ratelaar en verschillende soorten orchideeën.

Uniek is de grote oppervlakte aan  trilveen, dit hebben we meermaals zelf kunnen uittesten.

Het landschap is door de mens gevormd. De plassen zijn ontstaan door turfwinning. Vanaf de vijftiende eeuw is er veen gebaggerd. Het vochtige veen werd gedroogd op smalle ‘legakkers’. Zogenaamde ‘trekgaten’ met water bleven achter. De broze legakkers of ‘ribben’ ertussen bleken niet bestand tegen harde wind en braken door. Zo ontstond open water: de grote wieden.

Dit bijzondere landschap werd door iedereen mee verkend op een vroegochtendwandeling met een orgelende Nachtegaal en een jodelende Wielewaal, Rietzangers en Grote Karekiet in een mistige setting aan de noordoostrand van de Weerribben.

Na een heerlijk ontbijt hielden we nog een kleine stop aan een vogelkijkhut : de Twitterhut waar we de  Zwarte Stern en een poëtische oeverzwaluwwand konden bewonderen.

Daarna reden we naar Meenthekluft voor onze boottocht door de Weerribben. We vaarden door de sloten, langs mooie huisjes met rieten daken. Vele huisjes staan op eilandjes en alle vervoer hier gebeurt met een boot.

Na de lunch in het bezoekerscentrum was er een wandeling in Venebosch. Hier zagen we de Boomvalk en werden we meermaals aangevallen door zwermen knijtjes of knutjes en dat zijn erg lastige kleine steekvliegjes! Toch hadden we ook oog voor de vele libellen onderweg: Glassnijder, Bruine Korenbout, Viervlek, Vroege Glazenmaker en Smaragdlibel.

Ook juffertjes zaten lekker te zonnen met de hier zeer algemene Variabele Waterjuffer, Gewone Pantserjuffer, Vuurjuffer.

Daarna trokken we naar de Kalenberg waar boeren afgekapt riet bij elkaar bonden en opstapelden. Een erg fotogeniek moment. Onderweg zagen we netjes een Spotvogel die zijn typerende zang uit volle borst zat te zingen.

Om onze copieuze avondmaaltijd goed te verteren trokken we nogmaals de Weerribben in. Op elk moment van de dag is er wel iets anders te spotten in dit eindeloze natuurgebied. Dit keer zagen we veel Moeraskartelblad in bloei en een Watersnip baltsen! Zonder enige twijfel een soort die aantoont dat we hier in één van de mooiste en meest kwalitatieve moerasgebieden van de lage landen zijn.

Derde dag : De Wieden in een notendop

Hooilanden vol vlinders, waterlelies en Gele Plomp in de sloten, grillige wilgen in een stukje moerasbos, een onverwachte ontmoeting met een ree.....Eerst doen we een wandeling nabij Giethoorn. Volgens Fred een mooi en gezellig dorpje, maar wij bekeken het aan de achterkant... Hier zagen we schitterend een koppel Roodpootvalken zitten en opvliegen en een vluchtige Zwarte Ooivaar. Ook noteerden we Gekraagde Roodstaarten en weer de typerende flora van deze toch verrassende laagveengebieden.

Jos had zich ondertussen geamuseerd met een mooi Hermelijntje aan en onder een houtstapel voor de lens te krijgen.

Na een lekkere koffie en thee in het theehuisje van het bezoekerscentrum bewandelen we Het Kiersche Wijdepad, dat het natuurgebied de Wieden in een notendop laat zien.

Na een uitgebreide maaltijd reden we met enkele liefhebbers nog even tot bij de Rottige Meente om Otters te zoeken. Eén van de enige plaatsen in Nederland waar je de Grote Vuurvlinder kan vinden. Voor deze vlinder was het helaas te koud, maar Blauwborst, Roerdomp en Snor waren wel van de partij naast heel wat eendensoorten.

Dag 4: de Oostvaardersplassen

Na het ontbijt was het alweer tijd om in te pakken en richting België te rijden via de Oostvaardersplassen in de Flevopolders.

Tussen Lelystad en Almere strekt zich een internationaal moerasgebied uit van 6000 ha groot. Oorsponkelijk was er op deze plek een industriegebied gepland. Toen Zuidelijk Flevoland droogviel, bleef een gedeelte achter de Oostvaardersdijk nat. Het werd een uniek natuurgebeid.

De Oostvaardersplassen zijn beroemd om de vele vogels die graag dit mooie moeras met een bezoek vereren. Reigersoorten, karekieten, Lepelaars en de imposante Zeearend die er elk jaar broedt.

De wilde runderen, konikpaarden en edelherten voorkomen dat het gebied dichtgroeit. Maar hier kunnen we meer spreken van een kaalslag door het te grote aantal grazers. Eerst bezochten we een kijkhut, hier spotten we Baardmannetje, Rietgors en de Boerenzwaluw die nestelt in de hut zelf. We stopten op de Praambult. Hier hadden we een goed zicht op de grote zoogdieren.

Het Heckrund heeft veel weg van het uitgestorven Europese oerrund. Het graast in kleine groepen door het terrein. De Konikpaarden (konik betekent in het Pools ‘klein paardje’), leven in grote kuddes in het gebied. In 1992 zijn er 50 edelherten uit verschillende landen uitgezet. In de bronsttijd (september –oktober) leven ze bij elkaar op één plek. De rest van het jaar leven de mannelijke herten aan de Westkant en de vrouwelijke dieren aan de Oostkant van de Oostvaardersplassen.

We sluiten onze vierdaagse af met een een wandeling langs het Jan Den Boschpad. We zagen nog een Visarend, Matkop, Bontbekplevier, Bonte Strandloper, Krombekstrandloper.

In totaal kwamen we voor deze vierdaagse op een mooi getal van 125 soorten vogels.

Bedankt aan Billy van Starling voor de professionele begeleiding en de prachtige accomodatie. We werden verwend! In 2017 gaan we graag opnieuw met jou op pad: een vierdaagse in de Hoge Venen dit keer.